pic

Fińska edukacja

Szkoła inspirowana krainą reniferów.

W ramach naszej szkoły postanowiliśmy wprowadzić szereg rozwiązań inspirowanych tym, jak zorganizowana jest edukacja w Finlandii. Działamy w porozumieniu z ambasadą Finlandii w Polsce i dzięki jej wsparciu planujemy między innymi zorganizować współpracę partnerską z dwoma wybranymi szkołami w Finlandii. Współpraca ta opierać się będzie początkowo na kontakcie wirtualnym naszych uczniów, przez Skype, a w starszych klasach także na wyjazdach i spotkaniach osobistych.

Dlaczego fińska edukacja?

Od ponad piętnastu lat, fińska edukacja uważana jest za modelowy sposób uczenia dzieci. Od 2002 roku fińscy uczniowie osiągają jedne z najlepszych wyników w międzynarodowych badaniach edukacyjnych PISA, a jednocześnie fińskie dzieci są szczęśliwe i zrelaksowane.

W przeciwieństwie do np. systemu edukacyjnego w USA, który kładzie nacisk na olbrzymią liczbę standaryzowanych testów i ciężką, żmudną pracę z nielicznymi i krótkimi przerwami, Finlandia postawiła na odpoczynek, kontakt z naturą i budowanie relacji między nauczycielami a uczniami. W efekcie fińskie dzieci uczą się lepiej od innych, w przyjemnej atmosferze, są zdrowsze i radośniejsze.

Co dokładnie będzie fińskiego w Szkole Podstawowej NAVIGO?

Z fińskiego systemu edukacji chcemy wziąć cztery rzeczy:

  • Docenianie wartości odpoczynku i swobodnej zabawy – w trakcie naszego planu dnia założonych mamy wiele momentów, w trakcie których dzieci mają czas zrelaksować się i odpocząć. Z licznych badań wiadomo, że wypoczęci ludzie (duzi i mali) uczą się zdecydowanie szybciej, lepiej i więcej zapamiętują, a na dodatek są szczęśliwsi. Chcemy takiej edukacji dla naszych uczniów.
  • Kontakt z naturą i spędzanie czasu na świeżym powietrzu – przyroda jest dla dzieci źródłem ogromnej ilości inspiracji, a obserwowanie jej w praktyce pobudza ciekawość i chęć zrozumienia otaczającego nas świata. Dlatego też w ciągu dnia zakładamy co najmniej dwie aktywności na świeżym powietrzu, regularnie także będziemy organizować wyjścia do pobliskiego parku, a kilka razy w roku wyjazdy nieco dalej w teren.
  • Uważność i koncentracja – od połowy pierwszej klasy rozpoczniemy trening uważności, w Polsce znanej dość dobrze pod nazwą „mindfulness”. Oznacza to umiejętność skoncentrowania się na tu i teraz, bez rozpraszania się i nerwowości. W świecie, w którym dzieci korzystać będą z mediów cyfrowych, otrzymując olbrzymie ilości bodźców, trening uważności jest niezbędny, aby umiejętnie selekcjonować to, co dla nich ważne i potrzebne.
  • Wsparcie, wsparcie i jeszcze raz wsparcie – w fińskiej szkole uważa się za oczywiste, że jeżeli uczeń ma problem z nauką, nie radzi sobie z czymś, to zadaniem szkoły jest mu pomóc. W systemie tym w zasadzie nie zdarza się sytuacja, w której dziecko nie zdaje do wyższej klasy. Zgadzamy się z takim podejściem, dlatego też, jeżeli którykolwiek z naszych uczniów będzie miał problem, nie będzie potrafił się czegoś nauczyć, jest naszą odpowiedzialnością, żeby wspólnie z nim znaleźć sposób na poradzenie sobie z tą sytuacją.

Jak połączyć fiński model edukacji i wymagania polskiego systemu oświaty?

To dość proste. Polski system oświatowy określa dokładnie, czego dzieci mają się uczyć (podstawa programowa) oraz jak ma być prowadzona dokumentacja. Z fińskiego systemu bierzemy więc nie treści, a sposób nauki i rozwiązania organizacyjne. W ten sposób łączymy to, co wymagane, z tym, jak naszym zdaniem warto zorganizować naukę.

 

Przewiń w dół