O szkole
NASZA FILOZOFIA
NAVIGO to szkoła stanowiąca odpowiedź na to, czego naprawdę potrzebują dzieci. Dzieci znajdują tu radość z nauki i autentyczną pasję odkrywania świata. Szkoła jest bezpieczną przestrzenią do poznawania samego siebie i budowania przyjaźni.
Formalnie NAVIGO działa jako niepubliczna szkoła podstawowa z uprawnieniami szkoły publicznej - zarejestrowana w kuratorium, realizująca podstawę programową i zatrudniająca nauczycieli z uprawnieniami.
Szkoła oparta jest na stworzonym przez nasz zespół autorskim programie, który w dużym stopniu inspirowany jest fińskim podejściem do edukacji. Nasz program zbudowany jest na 10 filarach:
- Przygotowanie do życia – chcemy pomagać dzieciom w rozwijaniu tych umiejętności i kompetencji, które będą im naprawdę potrzebne w przyszłym życiu: kreatywność, samodzielność, organizacja swojej pracy, współpraca z innymi i szeroko pojęte kompetencje interpersonalne. Cała szkoła jest tak zorganizowana, żeby w trakcie każdych zajęć dzieci ćwiczyły te i wiele innych umiejętności.
- Samodzielność i odpowiedzialność dzieci – mamy duże zaufanie do naszych uczniów. Dlatego też głos dzieci jest ważny w wielu aspektach życia szkoły. W miarę potrzeby odbywają się u nas zebrania całej społeczności szkoły, w formie tzw. kręgów, w trakcie których omawiamy najważniejsze tematy. Tematy na krąg może wnieść każdy: zarówno dorośli, jak i dzieci. W ten sposób dzieci często same rozwiązują ważne problemy i ustalają zasady życia szkoły. Ważne jest także, aby odpowiedzialność za naukę przechodziła z nauczycieli na ucznia. Dlatego dzieci, jak są tylko na to gotowe, stopniowo same zaczynają decydować o swoim procesie uczenia się – dzięki mapom kompetencji, ścieżkom zajęć dodatkowych i innym narzędziom wykorzystywanym w naszej szkole.
- Kompleksowa edukacja – chcemy, aby nauka w naszej szkole obejmowała wszystkie potrzeby rozwojowe dziecka. Dlatego od pierwszej klasy, oprócz obowiązkowych elementów z podstawy programowej organizujemy dodatkowe zajęcia: szachy, judo, warsztaty kreatywności i inne, adekwatne do potrzeb i zainteresowań dzieci. Są one częścią naszego autorskiego programu nauczania i stanowią część normalnych zajęć.
- Rozwój talentów – każde dziecko ma jakiś talent. Każde ma jakieś zainteresowania. Rolą szkoły – z naszej perspektywy – jest ten talent wspierać w rozwoju. Nasi uczniowie mają własne mapy talentów, pozwalające im rozpoznawać swoje mocne strony i je rozwijać, oczywiście przy wsparciu nauczycieli.
- Innowacyjne metody dydaktyczne – nauka dla dzieci ma być przyjemnością, fascynującą przygodą, a nie nudą. Dlatego pracujemy bardzo dużo w formie warsztatowej, a dzieci rozwiązują realne problemy. Mimo, że mamy ławki i krzesełka, bardzo dużo czasu spędzamy poza nimi. Często także poszczególne tygodnie mają swoje wiodące tematy, pozwalając dzieciom zanurzyć się w pełni w dane zagadnienie, uruchamiając głębokie przetwarzanie informacji.
- Nacisk na język angielski – zależy nam na tym, aby dzieci mówiły płynnie po angielsku. Dlatego też angażujemy native speakerów, a na późniejszych etapach edukacji organizować będziemy współpracę międzynarodową (w tym np. partnerskie klasy w Finlandii). Od początku mocno wspieramy te dzieci, które dopiero zaczynają mówić po angielsku, jak również te, które lepiej sobie radzą z językiem. W miarę potrzeby organizujemy bezpłatne dodatkowe zajęcia dla tych, którzy wcześniej nie uczyli się angielskiego.
- Całość nauki w szkole – liczne badania naukowe pokazują, że zadania domowe zaczynają być skuteczne dopiero w późniejszych klasach szkoły podstawowej. Dlatego w młodszych klasach NAVIGO nie ma żadnych zadań domowych do odrabiania po szkole, w starszych będą zaś zadania nie przekraczające pół godziny pracy dziennie. Zależy nam na tym, aby dzieci miały czas na zabawę i bycie z rodzicami.
- Brak ocen – chcemy, aby dzieci miały komfort nauki, bez obawy, że za chwilę czeka je negatywna ocena. Zamiast tego, każdy uczeń wspólnie z nauczycielem monitoruje swoje postępy, przy wykorzystaniu tzw. ?map kompetencji?, zawierających listę wszystkiego, co dzieci powinny się nauczyć. Od strony formalnej, jedynymi ocenami będą oceny na koniec roku, wymagane prawem oświatowym.
- Regularny odpoczynek i kontakt z przyrodą – jak pokazują wyniki badań dotyczących edukacji w Finlandii, dzieci uczą się najskuteczniej, gdy są wypoczęte. Dlatego między zajęciami dzieci mają dość czasu na tzw. kreatywną nudę, w trakcie której bawią się ze sobą, budują relacje i rozwijają kompetencje społeczne. W efekcie, pracując swobodniej, uczą się więcej. Dbamy również, aby dzieci w naszej szkole jak najwięcej czasu spędzały na świeżym powietrzu. Dlatego część zajęć organizujemy poza murami szkoły i chodzimy na wycieczki.
- Mądre wykorzystanie technologii cyfrowych – od lat prowadzimy badania na temat innowacji w edukacji i wiemy, że jest ogromna potrzeba uczenia dzieci odpowiedzialnego korzystania z narzędzi świata cyfrowego. Dlatego pokazujemy jak działa programowanie, a w starszych klasach pokazywać będziemy także, gdzie można odnajdywać w sieci przydatną wiedzę, aplikacje i narzędzia do nauki. Poza tym pracujemy nad bezpiecznym i świadomym korzystaniem z sieci.